Kruisbandletsel/-blessure - Fysiozorg

Kruisbandletsel/-blessure

In de knie bevinden zich twee kruisbanden: de voorste en de achterste. Deze kruisbanden liggen diep in de knie en zorgen ervoor dat het bovenbeen t.o.v. onderbeen niet teveel verschuift. Daarnaast zorgen de kruisbanden ook voor stabiliteit van de knie en beperkt hij te grote draaibewegingen. De kruisbandletsels/-blessures treden vaak op bij intensieve sporten, zoals voetbal, rugby, basketbal en/of skiën. Wanneer er letsel optreedt, worden bewegingen van de knie niet meer goed opgevangen wat voor een instabiel gevoel in de knie zorgt. De band kan gedeeltelijk inscheuren of helemaal afscheuren. Vaak gebeurt dit bij een onverwachte beweging, waarbij je iets voelt ‘ploppen’ of ‘knappen’. Daarnaast is de knie vaak direct gezwollen of verkleurd. Steunen wordt moeilijk en de knie voelt instabiel aan. Vaak is niet alleen de kruisband aangedaan, maar is er ook sprake van letsel aan de meniscus of knieband(en) met daar bijkomend kraakbeenletsel van de knie.

• Pijn is niet altijd een specifiek kenmerk van kruisbandletsel/-blessure. Meestal is de pijn afkomstig van omliggende structuren die ook beschadigd zijn. Een niet volledig gescheurde kruisband geeft meer pijn dan een volledig afgescheurde kruisband.
  • Instabiel gevoel van de knie; gevoel dat je door de knie heen zakt.
  • Dikke/Gezwollen knie, waarbij sprake van zijn van verkleuring.

Kruisbandletsel wordt vastgesteld via een MRI, ook zijn er fysiotherapeutische testen om kruisbandletsel vast te stellen. Een jonge, actieve patiënt die veel sport en een goed gevoel van instabiliteit ervaart, wordt vaak geopereerd. Tijdens de ingreep wordt de gescheurde kruisband vervangen of gereconstrueerd van peesweefsel elders uit het lichaam. Een deel van de kniepees, hamstringpees of quadricepspees wordt hiervoor vaak gebruikt. De fysiotherapeut zal de revalidatie begeleiden, welke bestaat uit het optimaliseren van de bewegingsmogelijkheid van de knie en knieschijf, het verminderen van pijn (massage, tape, koelen, ultrageluid), oefentherapie (kracht, stabiliteit en coördinatie verbeteren) en het opbouwen van activiteiten en sport. De revalidatie duurt ongeveer 6 tot 9 maanden. Patiënten die geen actief leven leiden, wat ouder zijn en niet intensief sporten worden vaak niet geopereerd. Dit geldt ook voor kruisbanden die gedeeltelijk ingescheurd zijn. Spierversterkende en stabiliserende oefeningen geven voldoende resultaat om de knie te laten functioneren. De fysiotherapeut begeleidt dit proces en zal aandacht schenken aan pijnvermindering, oefentherapie en opbouw van activiteiten. De duur van de revalidatie is afhankelijk van de patiënt en de ernst van het letsel.

Bas Woesthuis fysio en manueel therapeut-min

Bas Woesthuis

Bas heeft veel ervaring op het gebied van knie revalidatie. Wil je persoonlijk advies of een afspraak maken? Neem dan gerust contact op met Bas.