Enkelslijtage - Fysiozorg

Enkelslijtage

Enkelslijtage is een ander woord voor artrose van de enkel of voet. Bij artrose is er sprake van een verslechtering van de kwaliteit van het kraakbeen. Dat wil zeggen dat het normaal gesproken gladde oppervlak dun en brokkelig wordt. Het kan op den duur zelfs helemaal verdwijnen. Wanneer de kwaliteit van het kraakbeen minder wordt, wrijven de botuiteinden niet meer goed over elkaar. Hierdoor kunnen zogenaamde botuitsteeksels ontstaan en kan zwelling in het gewricht optreden.

Artrose van de enkel komt op verschillende plekken in de enkel voor: tussen het scheenbeen en het sprongbeen, tussen de drie gewrichten in het achterste gedeelte van de voet, tussen de middenvoetsbeentjes en in het gewricht van de grote teen.

• De klachten die op kunnen treden als gevolg van enkelslijtage zijn als volgt:
  • Pijn tijdens bewegen;
  • Stijfheid in de enkel, voornamelijk start- en ochtendstijfheid;
  • Pijn in rust;
  • Zwelling van het enkelgewricht;
  • Afwijkende stand van het enkelgewricht: vaak naar binnen gericht.

Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen aan het verminderen van de klachten. Wanneer het kraakbeen eenmaal versleten is, kan dit helaas niet weer teruggroeien. Er zal dus nooit een 100% herstel plaatsvinden. Er kan echter wel klachtenvermindering zijn door:

• steunzolen, wanneer er een standsverandering van de enkel is;
  • aangepast schoeisel, waarbij de voet beter af kan wikkelen;
  • oefenprogramma bij de fysiotherapeut, om de spieren sterker te maken en de enkel zo beweeglijk mogelijk te houden;
  • injectie met corticosteroïden in het gewricht, zorgt ervoor dat ontstekingen geremd worden;
  • operatie wanneer de voet niet reageert op bovenstaande, de operatie hangt af van de soort artrose.

Heb je last van enkelslijtage? De fysiotherapeuten van Fysiozorg hebben veel ervaring op dit gebied. Neem gerust contact op met Marit voor vrijblijvend advies of voor het maken van een afspraak.