Triggerpoint therapie - Fysiozorg

Triggerpoint therapie

Het behandelen van lokale verkrampingen (spierknopen) welke diverse oorzaken kunnen hebben. Ze geven spierspanning in gehele spier, inklemming van andere delen (bloedvaten/zenuwen) en een uitstralende pijn in een groter gebied.

Hoe ontstaan triggerpoints?
Vele bronnen kunnen oorzaak zijn van het ontstaan van triggerpoints. Overbelasting is een van de meest voorkomende oorzaken. Bij overbelasting blijft een spier langdurig in aangespannen stand. Het langdurig aanspannen kan er toe leiden dat de spier lokaal te weinig zuurstof en voedingstoffen krijgt met als gevolg nog meer verkramping. Uiteindelijk ontstaat een lokale verdikking/streng in de spier welke een triggerpoint worden genoemd. Ook psychische klachten kunnen een bron zijn van triggerpoints, doordat het zenuwstelsel lokaal de doorbloeding in spieren kan verminderen waardoor ook weer dezelfde lokale verdikkingen/strengen ontstaan.

Met de Mulligan triggerpoint therapie worden triggerpoints behandeld op een honderd procent veilige manier met pijnvrije zachte weefsel technieken (geen naalden) .

Mocht je je afvragen of je klachten ook in aanmerking komen voor triggerpoint therapie, neem dan gerust contact met ons op.

Marit is een ervaren fysiotherapeut en heeft een aanvullende opleiding gevolgd voor het uitoefenen van triggerpoint therapie volgens het Mulligan concept.