Tennisarm - Fysiozorg

Tennisarm

De tennisarm is een veel voorkomende aandoening waarbij pijn aan de buitenzijde van de elleboog optreedt. Soms straalt deze uit naar de onderarm, pols en hand. De spieren die de pols en vinger strekken, lopen vanaf de hand helemaal door tot aan de buitenkant van de elleboog. Hier hechten ze via pezen aan op het bot. Bij een tennisarm is het dit peesweefsel dat is aangedaan. Deze klachten kunnen ontstaan als gevolg van het veelvuldig aanspannen van deze onderarm spieren. Dit veroorzaakt langdurige trek op het peesweefsel en botvlies. Meestal ligt het steeds herhalen van dezelfde polsbeweging (repeterende beweging) ten grondslag aan het ontstaan van de klachten. Denk aan schilderen, tuinieren, computerwerk, poetsen of het werken met een schroevendraaier. De klachten ontstaan meestal langzaam, maar kunnen ook acuut ontstaan.

• pijn aan de laterale epicondyl (de buitenste knobbel van de elleboog);
  • pijn bij het dicht knijpen van de hand of het maken van een krachtige vuist;
  • krachtverlies (bij bijvoorbeeld iets bovenhands optillen);
  • druk op de buitenzijde van de elleboog kan erg pijnlijk zijn;
  • soms is het volledig strekken van de elleboog pijnlijk.

De behandeling die wij vaak inzetten bij een tennisarm is Shockwave Therapie. Verder kan het gebruik van medical taping goede resultaten geven. Dit in combinatie met huiswerkoefeningen voor het rekken van de onderarmspieren. Ook is het van belang dat de arm niet verder overbelast wordt en rust krijgt.

Inge Spiele fysio en oedeemtherapeut-min

Inge Spiele

Fysio- en oedeemtherapeut

Voor de behandeling van een tennisarm, kun je terecht bij één van onze ervaren fysiotherapeuten. Inge heeft veel ervaring op dit gebied.