Slijmbeursontsteking heup - Fysiozorg

Slijmbeursontsteking heup

Slijmbeursontsteking van de heup

Een slijmbeursontsteking (bursitis) van de heup is een pijnlijke aandoening waardoor 15% van alle vrouwen en 8,5% van alle mannen in Nederland wordt getroffen. De aandoening neigt zich vooral te ontwikkelen bij mensen van middelbare leeftijd en bij ouderen.

De slijmbeurs in je heup is een soort vochtig kussentje tussen de aanhechting van pees en bot. De slijmbeurs zorgt ervoor dat je je heupgewricht zonder wrijving of schuring kunt bewegen. Hoe vaker en intensiever je je heupgewricht belast, des te groter de kans op heuppijn en een slijmbeursontsteking. Een slijmbeursontsteking in de heup ontstaat vaak door verkeerd of overmatig tillen, duwen, trekken of boven de macht werken.

• Pijn aan de buitenkant van de heup, dij, bil, of buitenkant van het been
  • Pijn als je met je vingers op de buitenkant van de heup drukt
  • Pijn als je op de aangedane heup ligt
  • Pijn bij het traplopen
  • Pijn die erger wordt als je van zitten naar staan gaat, zoals vanuit een lage stoel of autostoel
  • Pijn bij het lopen of hardlopen
  • Pijn als je je been naar de zijkant optilt
  • Pijn bij het zitten met over elkaar geslagen benen

De fysiotherapeut zal samen met jou een specifiek behandelprogramma opstellen dat het herstel bespoedigt, inclusief oefeningen die je thuis kunt doen. Fysiotherapie helpt je om verder te gaan met je gewone leven en activiteiten. De tijd die nodig is om te herstellen van de aandoening verschilt, maar resultaten kunnen in 2 tot 8 weken worden bereikt, of minder als het juiste stretch- en krachtprogramma wordt uitgevoerd.

Tijdens de eerste 24 tot 48 uur na de diagnose kan geadviseerd worden om:

• het gebied rust te geven door lopen of andere activiteit die pijn oplevert te vermijden;
  • ijspakkingen op het gebied aan te brengen: elke 2 uur, 15 tot 20 minuten;
  • met een arts te overleggen over verdere acties zoals medicatie of diagnostisch onderzoek.

Heb je een slijmbeursontsteking van de heup? Marit heeft veel ervaring op dit gebied en helpt je graag!