Diabetes - Fysiozorg

Één op de 14 Nederlanders (in totaal 1,2 miljoen mensen) heeft Diabetes Mellitus, oftewel suikerziekte. Bij diabetes wordt er te weinig van het hormoon insuline aangemaakt. Hoe dit ontstaat is niet altijd bekend, soms is er een familiaire oorzaak. Er zijn 2 soorten diabetes. Diabetes type 1 houdt in dat het afweersysteem cellen vernielt die insuline aanmaken. Het voorkomen en genezen van deze vorm van suikerziekte is niet mogelijk.  Diabetes type 2 houdt in dat er te weinig insuline wordt aangemaakt en dat het lichaam daar niet meer goed op reageert. Middels medicatie wordt de ziekte gereguleerd.

Daarnaast zijn er bij dit type diabetes ook maatregelen die je kunt treffen om de diabetes positief te beïnvloeden, zoals voldoende beweging, gezonde voeding en niet roken. Het is mogelijk dat het medicijngebruik daardoor afneemt. Sporten zorgt voor een goed gewicht, toename van fitheid, het normaliseren van de bloedsuikerspiegel, het verbeteren van de insulinegevoeligheid, heeft gunstige effecten op de nierfunctie en is effectief tegen stress. Stress kan de bloedsuikerspiegel ontregelen. Wees wel voorzichtig met zware inspanningen, zoals het lopen van een marathon.

Omdat het bewegen zoveel voordelen oplevert voor mensen met diabetes, begeleiden we bij Fysiozorg diverse patiënten met diabetes. Aan de hand van verschillende testen die worden afgenomen en de specifieke klachten die u heeft, wordt er een trainingsprogramma opgesteld.