Kniebandletsel/-blessure - Fysiozorg

Kniebandletsel/-blessure

In de knie zitten twee kniebanden: de binnenste (mediale) en de buitenste (laterale) knieband. Deze kniebanden zitten aan de zijkanten van het kniegewricht en zorgen voor stabiliteit binnen het kniegewricht. Letsel/blessures treden vaak op tijdens een acute blessure, zoals een verdraaiing of een ongeval aan de knie. Als de knieband teveel op rek komt, kan deze verrekken, inscheuren of volledig afscheuren. Een snelle en juiste diagnose is van belang voor een goed herstel. Knieband worden vaak verwart met de kruisbanden. Deze zitten echter dieper in de knie.

• De knie voelt stijf en pijnlijk aan
  • De pijn zit aan de binnen- of buitenkant van de knie ter hoogte van de gewrichtsspleet
  • Bij ernstig letsel is het mogelijk dat de knie niet te belasten is, bijvoorbeeld lopen
  • Door op de pijnlijke plek te drukken, of de knieband op rek te brengen, wordt de pijn verergerd
  • De knie kan instabiel aanvoelen
  • De knie kan gezwollen en/of verkleurd zijn

Kniebandletsel wordt vastgesteld via een MRI, ook zijn er fysiotherapeutische testen om kniebandletsel vast te stellen. Kniebandletsels kunnen verholpen worden zonder operatie. Hierbij moet de diagnose wel binnen twee weken gesteld zijn en adequaat gehandeld worden. Bij licht letsel herstellen de kniebanden vanzelf binnen 4 tot 6 weken. In deze weken mogen belastende activiteiten, zoals sport, niet uitgevoerd worden. Bij ernstiger letsel moet de knie voor een juist herstel 6 weken ondersteund worden door een brace die 24 uur per dag gedragen dient te worden. De brace wordt 2 weken gedragen, waarbij de kniebanden weer kunnen herstellen. Gedurende de periode met brace kan de knie belast worden. Onder begeleiding van een fysiotherapeut wordt de revalidatie gestart. De fysiotherapeut is onder andere bezig met pijndemping (massage, tape, koelen, ultrageluid of shockwave), oefentherapie om de stabiliteit en kracht van de knie te vergroten en het opbouwen van activiteiten en later in de revalidatie de sport. De revalidatie na deze periode duurt 3 tot 6 maanden.

Marit heeft veel ervaring met het behandelen van knieklachten. Neem gerust contact met haar op voor advies en/of behandeling!