Trochanter major pijnsyndroom - Fysiozorg

Trochanter major pijnsyndroom

Het  trochanter major pijnsyndroom is kenmerkend door pijn aan de buitenzijde van de heup(kop), welke optreedt tijdens lopen. De  trochanter  major is een knobbel die op d e heupkop  van het dijbeen zit. Bij het  trochanter major pijnsyndroom zit de pijn precies op de  trochanter  major. De pijn wordt veroorzaakt door beschadigde of geïrriteerde  structuren die zich over de  trochanter  major bewegen, zoals de slijmbeurs  en een lange spier/peesplaat genaamd de tractus  iliotibialis. Het  trochanter  major pijnsyndroom wordt vooral gezien bij vrouwen vanaf middelbare leeftijd. Ook mannen kunnen klachten krijgen, maar dan kenmerkt het zich in andere leeftijdsgroepen.

• Pijn aan de buitenzijde van heup rondom de harde knobbel (trochanter  major)
  • Pijn tijdens het lopen en bij druk op de  trochanter  major
  • Pijn ’s nachts tijdens het liggen op de aangedane zijde
  • Soms is er sprake van uitstraling vanaf de  trochanter  major richting de knie
  • Verzwakking van de spieren die voor de heffing van het been (naar buiten) toe zorgen, genaamd  abductoren
  • Staan op het aangedane been (soms direct, maar soms ook na langere tijd)

Wanneer  rust en het ontlasten van het aangedane been de klachten niet verhelpen, kan de fysiotherapeut ondersteuning bieden. De behandeling bestaat uit het ontspannen van de structuren rondom de  trochanter  major, middels massage, shockwave, ultrageluid, dryneedling  of tape. Daarnaast worden er excentrische oefeningen gegeven om de spieren optimaal te rekken, zodat de druk op de  trochanter  major vermindert. Daarnaast kan er pijnmedicatie of corticosteroïde-injectie voorgeschreven worden door een arts. Bij het blijven ontstaan van klachten kunnen er zooltjes aangemeten worden door  de podotherapeut.

Heb je heupklachten? Marit heeft veel ervaring met het behandelen van heupklachten en helpt je graag! Neem gerust contact op met Marit voor persoonlijk advies of voor het maken van een afspraak.