Quadriceps tendinitis - Fysiozorg

Quadriceps tendinitis

De quadriceps zijn een bundel spieren die in het bovenbeen zitten en zorgen voor een strekking van de knie. De quadriceps lopen van het bekken over in een pees net boven de knieschijf en via daar hecht de pees zich aan op het onderbeen. Bij quadriceps tendinitis is het peesweefsel ontstoken. Deze ontstekingsreactie treedt op als er beschadigingen of scheurtjes in het peesweefsel ontstaan. Vaak komt dit door sportieve activiteiten, maar het kan ook ontstaan als je niet sport.

• Pijn boven de knieschijf
  • Pijn bij strekken van de knie
  • Pijn bij traplopen, hardlopen, springen, hurken, fietsen
  • Klachten tijdens/na het sporten
  • Pijn bij druk net boven de knieschijf
  • Soms is er sprake van lokale warmte, zwelling en/of verkleuring

Rust doet vaak wonderen om een ontsteking te laten afremmen. Fysiotherapie biedt hierbij ondersteuning, waarbij we de pees laten ontspannen middels massage, tape, ultrageluid of shockwave. Ook wordt er vaak oefentherapie gegeven om de quadriceps aan te sterken om verdere problemen in de toekomst te voorkomen. Daarnaast kunnen ontstekingsremmende medicatie ook helpen. Vraag advies aan je huisarts over het gebruik van medicatie.

Heb je klachten aan je bovenbeen? Wij helpen je graag. Neem gerust contact op met Marit voor persoonlijk advies of het maken van een afspraak.