Osgood Schlatter - Fysiozorg

Osgood Schlatter

Wat is het
Bij Osgood Schlatter is er sprake van een ongecontroleerde aangroei van de tuberositas tibiae, dit is een knobbel aan de voorkant van het scheenbeen net onder de knie. Je zou Osgood Schlatter kunnen zien als een overbelasting blessure van de knie tijdens de groei. Vaak komt dit voor bij jongens tussen de 10 en 16 jaar die een groeispurt doormaken en aan sport doen. Bij meisjes komt het minder vaak voor, maar treedt het op in de leeftijd van 8 tot 12 jaar. De aanhechting op het scheenbeen is bij Osgood Schlatter geïrriteerd of ontstoken. Dit veroorzaakt pijn. Vaak vormt zich na enkele maanden op de plaats van de aanhechting wat meer botweefsel, dit komt door de trekkrachten van de kniepees op het botweefsel. Hierdoor wordt er meer botweefsel aangemaakt om aan de voortdurende trekkracht van de kniepees te voldoen.

De knobbel aan de kniepees wordt groter en is pijnlijk bij aanraking of knielen. De spieren van het bovenbeen zijn vaak meer gespannen en het strekken van de (tegen weerstand) is pijnlijk. Daarnaast kan er sprake zijn van een vochtophoping en plaatselijke warmte van het gezwollen gebied. De pijn wordt meestal het heftigste gevoeld na het sporten.

Bij Osgood Schlatter wordt rust geadviseerd om zo de overbelasting tot rust te brengen. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van ultrageluid, fricties/massage, shockwave, tape en oefentherapie. Oefentherapie is bedoeld om de bovenbenen sterker te maken. Ook worden er huiswerkoefeningen meegegeven om de klacht zo snel mogelijk te verminderen en zo te laten verdwijnen.

Marit heeft veel ervaring met het behandelen van kinderen en jongeren. Neem gerust contact op voor advies!