Heb je last van migraine? Wij helpen je graag!

Migraine

Wat is het
Migraine is een veel voorkomende vorm van ernstige hoofdpijn op basis van een ontregelde hersenstam. Hoe dit verder precies zit weet men nog niet, er zijn onderzoeken gaande. Migraine heeft door de ernst van de hoofdpijn een sterk negatieve invloed heeft op het leven van mensen die er aan lijden. Iedere dag hebben zo’n 70.000 Nederlanders een migraineaanval en de meeste kunnen dan niet naar behoren functioneren. Bij vrouwen komt het drie keer zoveel voor dan bij mannen. Als je migraine hebt, moet je ermee naar de huisarts. Een migraineaanval is erg pijnlijk en komt altijd ongelegen. Als de aanvallen regelmatig voorkomen heeft dat invloed op de werkprestaties en leidt dat ook tot problemen met het onderhouden van sociale contacten. Ook sportbeoefening komt er soms door in het gedrang.

Iemand die een migraineaanval heeft, voelt zich enkele uren tot enkele dagen ziek. Naast hevige hoofdpijn komen ook misselijkheid en braken vaak voor. De hoofdpijn zit meestal aan één kant van het hoofd en wordt als kloppend of bonzend ervaren. Pijn aan beide kanten van het hoofd komt ook voor en soms kan, bij eenzijdige hoofdpijn, de pijn tijdens een aanval van kant wisselen. Ook is iemand tijdens een aanval vaak overgevoelig voor licht, geluid of reuk. De duur van een aanval is meestal 4 tot 72 uur. Tussen de aanvallen door zijn er geen symptomen en kan de patiënt normaal functioneren.

Migraine is helaas niet te genezen, maar gelukkig zijn er steeds betere medicijnen. De behandeling van migraine is gebaseerd op het vermijden van uitlokkende factoren (per persoon verschillend), het verminderen van hoofdpijn tijdens een aanval (medicatie, massage, warmtepakking) en het voorkomen van nieuwe aanvallen. Daarnaast kan na een aanval ook een behandeling gestart worden, wegens klachten. Vaak bestaat dit uit masseren, huiswerkoefeningen om de nek/schouders tot rust te laten komen en in enkele gevallen shockwave of dry needling.

Carmen_Lucas

Carmen Lucas

Carmen heeft ervaring met het behandelen van migraineklachten. Neem gerust contact op voor vrijblijvend en persoonlijk advies!