Lumbaal facetsyndroom - Fysiozorg

Lumbaal facetsyndroom

Alle wervels zijn een toren van wervels die met elkaar verbonden zijn door de tussenwervelschijven en facetgewrichten. De facetgewrichten zorgen aan de achterzijde van de wervelkolom voor de bewegingen.  Indien als gevolg van een ongeluk of slijtage de rug een beetje inzakt, komen de facetgewrichten strakker tegen elkaar aan te liggen. Dit kan tot irritatie (ontsteking / pijn) leiden in de weefsels eromheen.

Bij een lumbaal facetsyndroom kunnen verschillende klachten / symptomen optreden, zoals:

• Rugpijn aan de zijkant van de lage rug of beide kanten
  • Pijn treedt vooral op bij het hol trekken van de rug / over je schouder kijken) en op de buik liggen
  • Pijn die uitstraalt naar de lies, voor-, zij- of achterkant van het bovenbeen / bovenhands werken
  • Drukpijn in de lage rug
  • Pijn neemt af bij het bukken
  • Spierspanning op de plek van het betrokken facetgewricht
  • Activiteiten zoals hardlopen en zwemmen kunnen pijn veroorzaken

Bij Fysiozorg zullen de fysiotherapeuten bij een lumbaal facetsyndroom op een verantwoorde en gecontroleerde wijze samen met je aan het werk gaan. De facetgewrichten zullen gereactiveerd en gemobiliseerd moeten worden. Hierdoor zal het bewegen weer mogelijk zijn. De opnieuw ontstane bewegelijkheid zal onderhouden moeten worden door training gericht op het versterken en stabiliseren van de kleine spieren rondom en tussen de rugwervels.

Bas Woesthuis fysio en manueel therapeut-min

Bas Woesthuis

Heb je last van rugklachten? Bas heeft veel ervaring met het behandelen van rugklachten en is aangesloten bij het Rugnetwerk Twente. Neem gerust contact op voor persoonlijk advies of voor het maken van een afspraak!