Iliopsoassyndroom - Fysiozorg

Iliopsoassyndroom

Bij het iliopsoassyndroom zijn de slijmbeurs en/of pees van de iliopsoas spier aangedaan. Deze spier zorgt voor een heupbuiging en het naar buiten draaien van de heup. Via een pees hecht de iliopsoas aan op het bovenbeen (femur). De slijmbeurs onder de iliopsoas zorgt ervoor dat alles mooi over elkaar beweegt en dat er niet teveel wrijving ontstaat. Dit geeft pijnklachten rondom de heup (voornamelijk voorzijde) en lies. Het iliopsoassyndroom wordt regelmatig niet herkend als de oorzaak van heuppijn. Vaak ontstaan de klachten door het tillen van zware voorwerpen met een gestrekte heup, hardlopen, roeien, atletiek en/of krachttraining. Het wordt vaak gezien bij sportievelingen.

• Pijn in de liesregio en/of aan de voorzijde van de heup
  • Soms is er een pijnlijke ‘knap’ te voelen (snapping hip)
  • Maximaal buigen van de heup kan pijnlijk zijn
  • Pijn wordt gevoeld bij opstaan, sokken/schoenen aantrekken, traplopen, hardlopen en/of schoppen/trappen
  • Soms is er sprake van uitstralende pijn richting de voorkant van het bovenbeen naar de knie
  • Klachten verminderen in rust
  • Tijdens lopen kan de staplengte van de aangedane zijde verkort zijn, omdat strekking van de heup wordt voorkomen, omdat deze pijnlijk is (de iliopsoas komt dan volledig op rek)

De behandeling van het iliopsoassyndroom bestaat uit het verminderen van de irritaties van de pees en de slijmbeurs, middels massage, shockwave of tape. Daarnaast wordt er oefentherapie gegeven om de iliopsoas te trainen op kracht en stabiliteit, waarnaast ook de lengte van de spier wordt opgerekt. Wanneer dit niet helpt, kan er gekozen worden voor een injectie met corticosteroïden. Heel soms wordt er geopereerd, maar dit is geen garantie voor succes.

Carmen_Lucas

Carmen Lucas

Carmen heeft ervaring met het begeleiden van patiënten met het iliopsoassyndroom. Neem gerust contact op met Carmen voor persoonlijk advies en/of het maken van een afspraak!