Enkelbandblessure / -letsel - Fysiozorg

Enkelbandblessure / -letsel

Een enkel bestaat uit meerdere delen, waaronder het binnenste en het buitenste enkelgewricht. Om de stabiliteit passief te handhaven, zijn er enkelbanden. Deze verbinden het onderbeen met de voet en zorgen ervoor dat extreme bewegingen in het enkelgewricht worden opgevangen. Deze enkelbanden kunnen verrekken (graad 1), inscheuren (graad 2) of afscheuren (graad 3). Zodra dit het geval is wordt er al gesproken van enkelbandletsel of -blessure. Meestal ontstaan klachten nadat iemand zich verstapt of verzwikt heeft, hierbij komen de enkelbanden maximaal op rek. Wanneer enkelbandletsel niet goed wordt behandeld, kan dit leiden tot blijvende instabiliteit van het enkelgewricht. De meeste enkelblessures komen voor bij sporters tussen de 15 en 40 jaar. Voornamelijk sporters die veel springen, draaien of een contactsport beoefenen, lopen een verhoogd risico op enkelletsel.

Pijn aan de buiten/binnenzijde van de enkel

– Zwelling (direct en de eerste dagen na het letsel)

– Bloeduitstorting/verkleuring rondom het enkelgewricht

– Gevoel van instabiliteit

– Pijn in rust of bij bijna alle bewegingen van de voet (voornamelijk het naar binnen/buiten draaien van de enkel, hierdoor komen de beschadigde banden op rek wat voor pijnklachten zorgt)

De behandeling hangt af van de ernst van het letsel aan de enkel. In de eerste dagen is de behandeling voornamelijk gericht op informeren over herstel en revalidatie en het verminderen van pijn en zwelling middels tape/zwachtelen en lichte massage. Daarnaast kun je dit zelf positief beïnvloeden door te koelen, te rusten en de enkel hoog te leggen. Indien nodig kunnen er krukken worden gebruikt om de enkel te ontzien om zo extra rust te geven. Oefenen is ook toegestaan binnen de pijngrens. In de verdere revalidatie bestaat de behandeling uit het optimaliseren van de beweeglijkheid van de enkel en oefentherapie. Oefentherapie zorgt voor het verghogen van de belastbaarheid van de enkel. Mocht het zijn dat de enkel instabiel blijft, kan er een enkelbrace overwogen worden. Het herstel duur afhankelijk van de ernst van het letsel 6 tot 12 weken.

Kely Vrielink

Heb je een enkelblessure? Neem dan contact op met Kely, zij helpt je graag!