Compartimentssyndroom onderbeen - Fysiozorg

Compartimentssyndroom onderbeen

Het onderbeen is opgesplitst in vier verschillende delen, ofwel compartimenten: het voorste,  het buitenste (laterale), het oppervlakkige/achterste en het diepe/achterste compartiment. Hierin zitten structuren, zoals spieren, aders, slagaders en zenuwen omgeven door een stug kapsel (fascie). Als de druk in dit compartiment toeneemt, is er sprake van een compartimentssyndroom. Deze compartimenten zitten in het gehele lichaam, maar in het onderbeen geven ze de meeste klachten. Het compartimentssyndroom van het onderbeen kenmerkt zich door de pijn en een gespannen gevoel in het onderbeen. De druk kan de onderliggende bloedvaten en zenuwen verstoren in functie. Als gevolg hiervan treden klachten op tijdens en na inspanning. Mensen met diabetes mellitus type 2, veneus (ader) vaatlijden of doorgezakte voeten lopen meer risico op een compartimentssyndroom van het onderbeen.

• Pijn en gespannen gevoel in het onderbeen, voornamelijk tijdens en na inspanning.
  • Soms is het onderbeen rood verkleurd of gezwollen, waarbij het onderbeen wat glanst.

Het compartimentssyndroom kan operatief en conservatief (niet-operatief) behandeld worden. Bij een operatieve ingreep moet de druk dusdanig verhoogd zijn volgens de waarden of eerdere conservatieve behandelingen geen resultaat hebben opgeleverd. Bij een operatie wordt de fascie opengemaakt om zo de druk binnen het compartiment te verminderen. Na de ingreep heeft de wond 1-2 weken nodig om te herstellen, waarbij het been in verband zal zitten. De druk op het onderbeen wordt ontlast middels krukken. Ondertussen wordt het bewegen weer opgepakt, maar intensief sporten is de eerste weken niet verstandig. Het totale herstel zal 6-12 weken duren. Bij een conservatieve behandeling wordt middels inlegzooltjes (podotherapeut), aanleren van een andere looptechniek en rust behaald. Nadien wordt de belasting weer opgebouwd onder begeleiding van een fysiotherapeut.

Tom Binnenmars

Wij hebben veel ervaring met behandelen van beenklachten, zoals het compartimentssyndroom van het onderbeen. Neem gerust contact op met Tom voor persoonlijk advies of voor het maken van een afspraak.