Bekkeninstabiliteit / bekkenpijn - Fysiozorg

Bekkeninstabiliteit / bekkenpijn

Bekkeninstabiliteit is een aandoening waarbij de verbindingen tussen de verschillende botstukken van het bekken beschadigd raken of verzwakken. Dit kan niet alleen voorkomen bij zwangere vrouwen, maar het kan ook ontstaan door een ongeval.

Tijdens de zwangerschap zorgen zwangerschapshormonen ervoor dat het bekken meer beweeglijk wordt, de spieren en banden die het bekken bij elkaar houden worden soepeler. Op deze manier kan de baby er tijdens de bevalling makkelijker uit. Dit zogenaamde ‘verweken’ van het bekken kan al vanaf week 15-16 in de zwangerschap ontstaan. In ongeveer 45% van de gevallen wordt het bekken tijdens de zwangerschap verkeerd belast, waardoor bekkenpijn kan ontstaan. Deze verkeerde belasting kan veroorzaakt worden door het zwaarder worden van je buik, waardoor de houding verandert.

Vroeger werd de term ‘bekkeninstabiliteit’ vaak genoemd, tegenwoordig wordt liever gekozen voor de term bekkenpijn. Dit komt doordat een echte instabiliteit alleen veroorzaakt kan worden door een ongeval. Vaak wordt gezien dat bekkenpijn tijdens de zwangerschap steeds heftiger wordt, maar dat de bekkenpijn na de zwangerschap relatief snel weer hersteld is.

Bekkenklachten kunnen in de meeste gevallen niet voorkomen worden bij zwangeren, echter actief blijven gedurende de zwangerschap is zeker aan te raden. Vraag advies aan de (bekken)fysiotherapeut welke activiteiten in jouw geval aan te raden of af te raden zijn.

Zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn heeft enkele symptomen:

• Pijn vanuit het schaambeen: deze pijn kan veroorzaakt worden doordat de linker- en rechterhelft van het bekken niet goed ten opzichte van elkaar kunnen bewegen, maar ook doordat de bekkenbodemspieren die aan het schaambeen vast zitten verkrampt zijn. Deze pijnklachten kunnen ook uitstralen naar de liezen.
  • Lage rugpijn: deze pijn kan zich uitstrekken over de hele onderrug, maar kan ook beperkt blijven tot één zijde.
  • Pijn rondom het stuitje: deze pijn verergert vaak wanneer je moe wordt, wanneer je op een harde ondergrond gaat zitten of wanneer je een schokkerige beweging doet.
  • Startpijn.

De behandeling van bekkenpijn kan uit verschillende aspecten bestaan, de meest belangrijke behandeling bestaat uit advies over bekkenpijn. Daarnaast worden er oefeningen ter versteviging of juist ter ontspanning van de bekkenbodem gedaan. Verder zijn er nog opties met hulpmiddelen, zoals een bekkenband, maar daar zal per persoon gekeken worden of dit noodzakelijk en aan te raden is.