Teenfractuur - Fysiozorg

Teenfractuur

Een teenfractuur is een ander woord voor gebroken teen. Aan de voet zitten 5 tenen, welke in totaal 14 teenkootjes bevatten (de grote teen heeft er maar 2 in plaats van 3). Vaak ontstaat een teenfractuur door een val of botsing, maar soms kan het spontaan (stress-fractuur) of door herhaalde belasting (wandel 4-daagse of hardlopen) gebeuren. Elke breuk is verschillend en heeft een verschillende een behandeling; uiteenlopend van tape, gips of een operatie.

• Pijn in de teen/voorvoet
  • Onvermogen om de teen/voorvoet te bewegen
  • Zwelling rondom de breuk
  • Soms is er een abnormale stand van de tenen zichtbaar
  • Pijn bij lopen/belasting

Afhankelijk van het type breuk wordt een behandelproces (tape-gips-operatie) gestart. De fysiotherapeut biedt hierbij ondersteuning. Vaak worden er adviezen en oefeningen gegeven om de teen tot rust te brengen, zodat de breuk kan helen. Daarnaast kan de gebroken teen getaped worden voor extra ondersteuning. Soms wordt er een loophulpmiddel ingeschakeld (krukken/looprekje/rollator) om de teen tijdens het lopen te ontlasten. Gipsen en/of een operatie van de teen komt niet zo vaak voor. Mocht dit toch het geval zijn, dan wordt het protocol van de orthopeed gevolgd.

Heb je een teenfractuur? Wij helpen je graag! Neem gerust contact op met Marit voor persoonlijk advies of voor het maken van een afspraak!