SI gewricht pijn - Fysiozorg

SI gewricht pijn

Het SI gewricht staat voor de heiligbeengewrichten. Dit is de overgang tussen de bekkenhelften en het heiligbeen. Tussen deze overgangen zit een zeer stug gewricht waar bijna tot geen beweging in mogelijk is. Pijnklachten vanuit dit gewricht kunnen komen door:

• Verkeerde gewrichtsmobiliteit
  • Letsel aan pezen of ligamenten
  • Spierproblematiek

De oorzaak van deze klachten kan meerdere redenen hebben. Het meest voorkomend is a-specifieke rugpijn. Andere redenen kunnen overbelasting of een trauma zijn. Hiervan is een val op de billen een veelvoorkomende oorzaak.

De voornaamste klachten zijn pijn in de lage rug en bilregio. Deze pijn is vaak zeurend en word verergerd door statische houdingen. Ook kan er sprake zijn van uitstralende pijn richting de bilregio, bovenbeen of tot aan de voet. Bepaalde bewegingen kunnen de klachten erger of minder maken.|

De fysiotherapeut kan door middel van lichamelijk onderzoek en een vraaggesprek erachter komen of het SI-gewricht de oorzaak van het klachtenbeeld is. Mocht dit zo zijn, dan geven wij adviezen ten aanzien van houding en beweging en spierversterkende oefeningen. Ook maken wij het gewricht los.

Bas Woesthuis fysio en manueel therapeut-min

Bas Woesthuis

Fysio- en manueel therapeut

Heb je last van rugklachten? Bas heeft veel ervaring met het behandelen van de rug en is aangesloten bij het Rugnetwerk Twente. Neem gerust contact op voor persoonlijk advies of voor het maken van een afspraak.