Scoliose - Fysiozorg

Scoliose

Een scoliose is een zijwaartse verkromming van je rug (wervelkolom), waardoor één of meerdere bochten ontstaan. De wervelkolom draait daarbij ook om haar as, de torsie, en veroorzaakt zo een bult, ook wel gibbus genoemd.

Wanneer ontstaat het?
Een scoliose kan bij je geboorte al aanwezig zijn, maar de meeste scoliose ontstaan later, vlak voor of aan het begin van je puberteit. Van 80-90% van de scoliose is het niet bekend waardoor dit ontstaat. Deze noemen we daarom Idiopathische Scoliose.

Ook op latere leeftijd kan een scoliose ontstaan. Dit noemen we de Degeneratieve Scoliose. Ook kan een bestaande scoliose, die jaren stabiel gebleven is, verergeren. Vaak zien we dat bij met name vrouwen, na de menopauze.

Bij een scoliose kunnen verschillende klachten / symptomen optreden, zoals:

• Scheefstand van de wervelkolom
  • Lager hangende schouder aan een kant
  • Een ‘bochel’ ter hoogte van de borstwervelkolom
  • Ademhalingsklachten
  • Pijnklachten in de rug
  • Bewegingsbeperking
  • Vermoeidheid

In principe hoef je als kind geen last te hebben van een scoliose. Dat betekent helaas niet dat daardoor het risico op verergering minder is. Een ander deel van de kinderen heeft wél pijnklachten of minder conditie.

Bij volwassenen staat de pijn veel meer op de voorgrond en dat is vaak de reden dat er contact gezocht wordt met een fysiotherapeut.

Bij Fysiozorg zullen de fysiotherapeuten bij een scoliose met de behandeling starten met het werken aan je scoliose. De behandeling bestaat o.a. uit:

• Het in kaart brengen van gedragspatronen die mogelijk de scoliose goed of slecht kunnen beïnvloeden. Hoe sta en zit je op school of het werk? Gevolgd door het samen zoeken naar zo nodig betere opties.
  • Specifieke mobilisaties, rekken en massagetechnieken indien nodig als voorbereiding op de scoliosetherapie of het dragen van een brace.
  • Het aanleren van oefeningen om dagelijks thuis (min. 4-5x per week) uit te voeren.
  • Een speciaal onderdeel van de oefeningen is de ademhaling. Door het gericht ademen naar de ‘binnenzijde’ van de verkromming, kunnen de ribben opgetild en teruggedraaid worden, om zo de verdraaiing te stoppen of te verminderen
Bas Woesthuis fysio en manueel therapeut-min

Bas Woesthuis

Fysio- en manueel therapeut

Wil je professionele begeleiding bij scoliose? Neem dan contact met ons op, wij adviseren je graag!