Referred pain - Fysiozorg

Referred pain

Referred pain (gerefereerde pijn) is pijn die gevoeld wordt op een andere plaats dan waar de oorsprong zich bevind, dit kan zijn door weefselschade, infarcten en myofasciale triggerpoints (ook wel spierknopen genoemd). Een voorbeeld is fantoompijn of een hartinfarct, waarbij pijn in de linkerschouder en/of de kaak wordt ervaren. Referred pain wordt veroorzaakt doordat in aanleg de gevoelszenuwen van huid en organen op hetzelfde ruggenmergsegment samenkomen. De hersenen zijn niet in staat om beide signalen adequaat te scheiden, waardoor men denkt de pijn van het orgaan ook in de arm te voelen.

Bij referred pain is er vaak sprake van diffuse, zeurende, dove pijn rondom de oorsprong, maar ook elders in het lichaam. Bij bijvoorbeeld myofasciale triggerpoints in de bilspier is de referred pain (afhankelijk van welke bilspier) de lage rug, de buitenzijde van het been, de kuit of zelfs onder op de voet, waarbij gedacht wordt aan een hielspoor.

Niet alle referred pain patronen kunnen behandeld worden binnen de fysiotherapie, denk aan het hartinfarct. De myofasciale triggerpoints met referred pain worden behandeld middels massage, triggerpoint-technieken of dry-needling. Daarnaast kunnen de manuele therapie, shockwave en tape ook worde ingezet als behandelmethode bij referred pain.

Carmen_Lucas

Carmen Lucas

Wil je persoonlijk advies over referred pain? Neem dan gerust contact op met Carmen, zij helpt je graag verder!