Piriformis syndroom - Fysiozorg

Piriformis syndroom

Het piriformis syndroom is een klacht waarbij er pijn is in de bilregio, met eventueel uitstraling naar het been. De klacht is vaak eenzijdig aanwezig. Deze klachten ontstaan wanneer de piriformis, een dieper gelegen spier in de bilregio, een grote zenuw uit de rug irriteert. Deze zenuw wordt de nervus ischiadicus genoemd, waardoor een irritatie hiervan ook vaak benoemd wordt als ischias.  Het piriformis syndroom is dus ook een vorm van ischias.

De piriformis kan op verschillende manieren een irritatie veroorzaken, bijvoorbeeld doordat de spier verkort is, doordat de spier gezwollen is of door een verhoogde spierspanning. Dit kan ontstaan door een ongeluk, een val op de bil of door een verkeerde belasting tijdens bijvoorbeeld dagelijkse werkzaamheden. Naast deze oorzaken kan er ook sprake zijn van een anatomische afwijking, het verloop van de piriformis ten opzichte van de zenuw is niet bij iedereen gelijk.

Over het algemeen heeft het piriformis syndroom een goed herstel, zeer zelden is er blijvende schade. De fysiotherapeut kan dit goed oplossen.

Klachten/symptomen:

Klachten die kunnen ontstaan bij het piriformis syndroom zijn:

• Pijn in de bilstreek
  • Uitstraling via de achterzijde van het been, tot de knie of zelfs naar de voet
  • Klachten bij zitten, fietsen en/of hardlopen kunnen aanwezig zijn
  • Klachten bij het buigen van de heup met gestrekte knieën
  • Diepe drukpijn midden op de bil
  • Het naar binnen draaien van de heup kan als pijnlijk ervaren worden
  • Normaal gesproken is er geen rugpijn aanwezig

De fysiotherapeut kan deze klachten goed behandelen, dit kan door middel van massage, dry needling en triggerpointtherapie. Het is daarnaast ook belangrijk om waar mogelijk in beweging te blijven, zodat de spier goed soepel blijft en de klachten blijven verminderen. De fysiotherapeut kan je hierbij begeleiden door gebruik te maken van specifieke oefeningen en advies voor het dagelijks leven.

Kely Vrielink

Heb je klachten aan de bilspier? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder!