Patello-femoraal pijnsyndroom (PFPS) - Fysiozorg

Patello-femoraal pijnsyndroom (PFPS)

Het patello-femoraal pijnsyndroom (PFPS) kenmerkt zich door pijn rondom de knieschijf. De klachten treden op bij specifieke belasting van de knie. PFPS wordt met name gezien bij jongeren en jongvolwassenen tussen de leeftijd van 12 en 30 jaar. PFPS wordt ook wel anterior knee pain, chondromalacia patella of patellofemorale dysfunction genoemd. Bij PFPS beweegt de knieschijf niet mooi in de groeve van het onderbeen/bovenbeen, dit noemen we ‘niet goed sporen’. Tijdens het op en neer bewegen van de knieschijf geeft dit klachten. In de meeste gevallen loopt de knieschijf in de groeve dan naar buiten, waardoor er extra rek ontstaat aan de structuren in de binnenzijde van de knie en compressie aan de structuren in de buitenzijde van de knie. Vermoedelijk is de pijn afkomstig van irritatie van de structuren rondom de knieschijf. Ook drukverhoging geeft pijnklachten (bij lopen, traplopen, fietsen), omdat zenuwstructuren in het bot onder de knieschijf pijnsignalen afgeven.

Het ‘niet goed sporen’ van de knieschijf geeft geleidelijk aan pijnklachten rondom of achter de knieschijf. Traplopen, hardlopen, hurken of fietsen geven meer pijnklachten. Wanneer je langdurig zit, kan dit erg ongemakkelijk gaan voelen. In sommige gevallen ‘hapert’ de knie bij PFPS.

Belangrijk om te weten is dat de pijn vervelend is, maar verder onschuldig. In eerste instantie is het van belang om de oorzaak van de klachten te achterhalen, zodat deze weggenomen kan worden. Vervolgens kan rust i.c.m. actieve oefentherapie de klachten verhelpen. Vaak wordt de vastus medialis (bovenbeenspier) getraind, om de knieschijf wat naar binnen te trekken, wat een goede correctie is voor het ‘naar buiten sporen’ van de knie bij PFPS. Daarnaast kan tape helpen om de knieschijf een extra zetje te geven bij het goed ‘sporen’.

Marit heeft veel ervaring met het behandelen van knieklachten. Neem gerust contact met haar op voor advies en/of behandeling!