Meniscusletsel/-blessure - Fysiozorg

Meniscusletsel/-blessure

In de knie bevinden zich twee halvemaanvormige schijven die tussen het boven- en onderbeen liggen: de binnenste (mediale) en buitenste (laterale) meniscus. Ze hebben als belangrijkste functie om de druk in het kniegewricht te verdelen. Daarnaast zorgen de menisci ervoor dat het bovenbeen mooi aansluit op het onderbeen, omdat de vormen niet mooi op elkaar passen. Dit zorgt voor een schokdempende functie. Vaak treedt er letsel op in de menisci door een trauma. Meestal is dit een verdraaiing van de gebogen knie, terwijl de voet op de grond staat. Er kan een knappend geluid of gevoel waargenomen worden en na enkele uren wordt de knie dik. Het kan zijn dat er een gedeeltelijke scheur, maar ook een totale scheur in de menisci zit. Deze scheur kan verschillende vormen aannemen en veroorzaakt pijn wanner de beschadigde meniscus belast wordt, tijdens lopen, traplopen, springen, draaiende bewegingen of sporten. Soms kan een losgescheurd stukje meniscus in het kniegewricht schieten, dan blokkeert de knie en spreken we van ‘slotklachten’.

• Pijn in de knie
  • Traplopen, hurken en belaste draaibewegingen van de knie zijn pijnlijk
  • Er kunnen slotklachten optreden, de knie kan plots niet meer volledig strekken of buigen
  • Zwelling in de knie, soms gepaard met verkleuring

Meniscusletsel wordt vastgesteld via een MRI, ook zijn er fysiotherapeutische testen om meniscusletsel vast te stellen. Als de scheur niet te groot is, kan deze uit zichzelf genezen. De fysiotherapeutische behandeling is gericht op het optimaliseren van het herstel door middel van oefentherapie gericht op stabiliserende-, spierkrachtversterkende- en coördinatie oefeningen. Daarnaast kan de pijn verminderd worden middels tape of ultrageluid. Pijn, zwelling en slotverschijnselen en een te grote scheur zijn indicaties voor een operatieve behandeling. Hiervoor zijn een hoop mogelijkheden, welke in samenspraak gaan met de orthopeed. Nadien wordt de revalidatie gestart. De fysiotherapeut zal de revalidatie begeleiden, welke bestaat uit het optimaliseren van de bewegingsmogelijkheid van de knie en knieschijf, het verminderen van pijn (massage, tape, koelen, ultrageluid), oefentherapie (kracht, stabiliteit en coördinatie verbeteren) en het opbouwen van activiteiten en sport.

Marit heeft veel ervaring met het behandelen van knieklachten. Neem gerust contact met haar op voor advies en/of behandeling!