Lumbale kanaalstenose - Fysiozorg

Lumbale kanaalstenose

Stenose wordt vaak veroorzaakt door de rug langdurig op dezelfde manier zwaar te belasten. Hierdoor verdikken de wervelgewrichten en wordt het wervelkanaal nauwer. De zenuwen in dat kanaal komen hierdoor in de knel, wat de pijn veroorzaakt. Deze pijnklachten treden vaak op in de benen. In sommige gevallen kan door stenose het lopen beperkt worden. Stenose heeft veel overeenkomsten met een rughernia maar komt doorgaans op latere leeftijd voor als gevolg van veroudering. Osteoporose, een tumor of een aangeboren afwijking kunnen een rol spelen.

In onze praktijk zullen wij kijken waar de vernauwing plaatsvindt om de juiste behandeling op maat te bieden.

Bij een stenose kunnen verschillende klachten / symptomen optreden, zoals:

• Pijn laag in de rug en uitstraling van de pijn in één of beide benen.
  • Pijn in de rug en mogelijk ook in de benen wordt bij lopen of stilstaan erger.
  • Doofheid en controle verlies benen.
  • Zitten of gebogen staan zorgen direct voor verdwijnen uitstralende pijn.
  • Voorovergebogen houding door stenose (in de deze houding komt kanaal weer open)

Bij Fysiozorg zullen de fysiotherapeuten bij een stenose op een verantwoorde en gecontroleerde wijze samen met je aan het werk gaan. De rug zal gereactiveerd en gemobiliseerd moeten worden. Hierdoor zal het bewegen weer mogelijk zijn. De opnieuw ontstane beweeglijkheid zal onderhouden moeten worden door training gericht op het versterken en stabiliseren van de kleine spieren rondom en tussen de ruggenwervels.

Wij hebben veel ervaring met het behandelen van rugklachten en zijn aangesloten bij het Rugnetwerk Twente. Wil je persoonlijk advies, neem dan contact op met Marit!