Jumpers knee - Fysiozorg

Jumpers knee

Een jumpers knee (springersknie) dankt zijn naam aan het feit dat de aandoening veel voorkomt bij sporters, waarbij veel gesprongen wordt. De klachten bevinden zich aan de voorzijde van de knie, net onder de knieschijf. Onder de knieschijf bevindt zich een pees, waarvan de aanhechting is aangedaan. Deze pees kan ontstoken zijn, overbelast zijn of in kwaliteit/structuur verslechterd zijn. Klachten kunnen geleidelijk ontstaan, zonder dat hier een trauma aan vooraf gaat.

• Pijn voornamelijk onder de knieschijf ter hoogte van de aanhechting van de kniepees
  • Pijn bij bewegingen waarbij de knie gestrekt wordt (zoals springen) verergeren de klachten
  • Pijn in rust, of tijdens en na het sporten
  • Pijn in dagelijkse activiteiten, zoals traplopen, fietsen of autorijden
  • Pijn bij druk onder de knieschijf ter hoogte van de aanhechting van de kniepees
  • Zwelling onder de knieschijf ter hoogte van de aanhechting van de kniepees, maar niet in het kniegewricht

Vaak begint het traject van het houden van rust in combinatie met fysiotherapie. Hierbij worden behandelingen zoals massage, shockwave, ultrageluid en tape gebruikt om de pijn in de knie te verminderen. Daarnaast worden excentrische oefeningen gegeven voor de kniepees. Dit geeft een gunstig effect op de kwaliteit en trekkracht van de kniepees. Zodra het beter gaat met de klachten, worden activiteiten en sport weer opgebouwd. Blijven de klachten bestaan, wordt er verder gekeken buiten de fysiotherapie, zoals een podotherapeut voor bijvoorbeeld zooltjes.

Heb je last van een jumpers knee? Blijf er niet mee rondlopen en neem gerust contact met ons op voor behandeling en/of advies! Marit heeft veel ervaring met het behandelen van knieklachten, zij helpt je graag!