Impingement syndroom - Fysiozorg

Impingement syndroom

Er zijn veel verschillende soorten schouderklachten, een veel voorkomende schouderklacht is het impingement syndroom. Met impingement wordt inklemming bedoeld, het gaat hierbij om een inklemming in de schouder in de ruimte tussen het schouderdak (acromion) en de schouderkop (caput humeri). Deze ruimte wordt de subacromiale ruimte genoemd. Een impingement syndroom wordt daarom ook wel eens subacromiaal impingement genoemd. In de subacromiale ruimte bevinden zich verschillende structuren, zoals de pezen van de stabiliserende spieren van de schouder (rotatorcuff musculatuur) en een slijmbeurs. Door verschillende oorzaken kunnen deze structuren geïrriteerd of overbelast raken en zorgen voor bewegings- en pijnklachten van de schouder.

Je kan spreken van een primair en secundair impingement. Bij een primair impingement is er sprake van een structurele vernauwing van de subacromiale ruimte (de ruimte tussen het schouderdak en de schouderkop), bijvoorbeeld door zwelling van de pezen en/of de slijmbeurs die zich in deze ruimte bevinden. Aan een secundair impingement kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen en ook verschillende oorzaken gezamenlijk voorkomen. Dit is bijvoorbeeld een instabiliteit van de schouder, een verminderde beweeglijkheid van de schouder en/of een incorrecte houding. Echter, in de praktijk is dit onderscheid tussen primair en secundair impingement niet altijd gemakkelijk om te maken of komt er een combinatie van beide voor.

Verder zie je een verhoogd risico op het ontwikkelen van een schouderimpingement bij mensen die veel boven schouderniveau werken of veel herhaaldelijke bewegingen moeten maken.

Bij een schouderimpingement syndroom kunnen de volgende klachten/symptomen aanwezig zijn:

• Stekende of zeurende pijn rond het schoudergewricht of aan de buitenzijde van de schouder, met soms uitstraling richting de bovenarm
  • Pijn bij het zijwaarts heffen van de armen (vaak een pijnlijk traject rond schouderhoogte en daarboven)
  • Beperkte beweeglijkheid van de schouder
  • Pijn of ongemak bij het liggen op de aangedane schouder
  • Pijn of ongemak bij draaibewegingen van de schouder, zoals het aantrekken van de jas

De klachten kunnen alleen na belasting aanwezig zijn, maar kunnen ook (in mindere mate) continu aanwezig zijn.

Allereerst is het belangrijk om de oorzaak van de klacht goed in kaart te brengen. Door middel van verschillende bewegingsonderzoeken en specifieke testen en vragenlijsten brengt de fysiotherapeut de klachten in kaart. Afhankelijk van de oorzaak wordt er een persoonlijk behandelplan opgesteld, waarbij er verschillende behandelmethodes beschikbaar zijn. Voorbeelden van behandelmethodes zijn: uitleg en advies met betrekking tot de klacht en afstemmen belasting/belastbaarheid, oefentherapie, medical taping, shockwave therapie, houdingstherapie en/of manuele therapie.

Bas Woesthuis fysio en manueel therapeut-min

Bas Woesthuis

Fysio- en manueel therapeut

Bas heeft veel ervaring met het behandelen van schouderklachten en is aangesloten bij het Schoudernetwerk Twente. Neem gerust contact op voor persoonlijk advies of voor het maken van een afspraak.