Hallux valgus - Fysiozorg

Hallux valgus

Hallux valgus is een scheefstand van de grote teen t.o.v. de andere tenen. Het middenvoetsbeentje dat zich net voor de grote teen bevindt, staat de andere kant op gedraaid (naar buiten). Hierdoor ontstaat er een ‘knobbel’ aan de buitenkant, ook wel een ‘bunion’ genoemd. Het is niet duidelijk waardoor dit ontstaat, het kan een aangeboren afwijking, hypermobiliteit van gewrichten of het overmatig naar binnen zakken van de voet betreffen. Strakke schoenen of schoenen met een hak kan het ontwikkelen van een hallux valgus vergroten. In sommige families komt hallux valgus vaak voor. Ook kan hallux valgus gepaard gaan met ziektes i.c.m. ontstekingen zoals reumatoïde artritis.

Klachten/symptomen hallux valgus

• Knobbel aan de buitenzijde van het middenvoetsbeentje van de grote teen, deze kan pijnlijk zijn, maar ook ontstoken (rood i.c.m. zwelling)
  • Pijn of moeite met lopen
  • Pijn aan de zijkant van de grote teen
  • Scheefstand van de grote teen, teen staat naar buiten gedraaid
  • Smalle puntschoenen of schoenen met een hak verergeren de pijn

Behandelmethoden hallux valgus

De behandeling is vaak conservatief, dit houdt in dat de behandeling begint met het adviseren van juist schoeisel: niet te strak en geen schoenen met hak. Door middel van oefeningen wordt de beweeglijkheid van het gewricht behouden. Met steunzolen of een (nacht)spalk kan de scheefstand tegengegaan worden. Daarnaast kan het helpen om de teen te tapen, waardoor de scheefstand teruggedrongen wordt. Wanneer de pijnklachten zo heftig zijn, kan het zijn dat een operatie wordt overwogen.

Oedeemtherapie Rijssen

Kely Vrielink

Fysio- en oedeemtherapeut

Wil je vrijblijvend advies? Neem dan contact op met Kely, zij helpt je graag!