Fasciitis plantaris (peesplaatontsteking) - Fysiozorg

Fasciitis plantaris (peesplaatontsteking)

Onder de voetzool loopt een peesplaat, genoemd de fascia plantaris. Deze loopt van de onderzijde van de hiel naar het onderste gedeelte van de tenen. De peesplaat is erg sterk en biedt ondersteuning bij het functioneren en bewegen van de gehele voet/enkel. Tijdens het lopen en op de tenen staan, komt de fascia plantaris op rek. Als die peesplaat gaat ontsteken (door welke manier dan ook), is er sprake van een fasciitis plantaris. Vaak worden hielspoor en fasciitis plantaris als hetzelfde gezien, maar dit is niet zo.

Pijn aan de onderzijde van de voet ter hoogte van de hiel

– Druk op de peesplaat onder de voet is pijnlijk

– Pijn tijdens het lopen en/of staan

– Startstijfheid, dit houdt in dat er meer klachten zijn nadat er een tijdje rust is geweest (niet lopen, zitten, slapen)

– Verdikking onder de hiel

– Passief/Actief rekken van de peesplaat geeft pijnklachten, door het naar boven buigen van de tenen of op de tenen te komen staan.

De behandeling kan langdurig van aard zijn, dit komt omdat druk op de peesplaat moet verdwijnen. Dit wordt eerst gedaan door een periode van rust. Daarnaast kan EPTE, tape, massage, shockwave, dry-needling worden ingezet. Ook naast de fysiotherapie zijn er mogelijkheden om de klachten te laten verminderen of zelfs verdwijnen, zoals o.a. podotherapie. Dit kunnen zijn het terugdringen van overgewicht en druk-ontlastende zooltjes. Daarnaast wordt het afgeraden om op blote voeten/kousen te lopen en stevige schoenen zonder hak te dragen.

Marit heeft veel ervaring met het behandelen van fasciitis plantaris. Neem gerust contact op voor persoonlijk advies of voor het maken van een afspraak.