Distaal biceps letsel - Fysiozorg

Distaal biceps letsel

Distaal biceps letsel is een blessure aan  de onderste  helft (distaal) van de bicepsspier en –pees. Distaal biceps letsel kenmerkt zich in de elleboogplooi en daar net boven. Er zijn hierbij verschillende soorten letsels: bicepstendinitis (ontsteking van de bicepspees),
bicepstendinose  (verminderde kwaliteit van de biceps, vaak door degeneratie) en bicepsruptuur (inscheuring van de bicepsspier of zelfs totale afscheuring). Een bicepsruptuur ontstaat altijd tijdens een krachtig moment. En is een duidelijk knappend gevoel of geluid te horen waarna de  elleboog  niet meer (krachtig) kan buigen. Klachten van distaal biceps letsel ontstaan vaak door overbelasting, te krachtig of vaak buigen van de  elleboog  en/of het  draaien van de pols met de handpalm naar boven.

• Pijn in de  elleboogplooi  of daar net boven
  •  Pijn bij het buigen van de  elleboog  en het naar boven draaien met de handpalm naar boven
  •  Soms is er sprake van een verkleuring en/of zwelling, met name bij een  bicepsruptuur

In veel gevallen bij distaal biceps letsel is relatieve rust in combinatie met fysiotherapie voldoende om de  klachten  te verhelpen.  Fysiotherapie ondersteunt bij het verbeteren van de bewegingsmogelijkheid van de  elleboog, het verminderen van pijn (middels massage, tape, shockwave en/of dry-needling) en het beter functioneren van de biceps (middels actieve oefentherapie).  Bij een totale bicepspeesruptuur is een operatieve hechting noodzakelijk.  Hierna wordt fysiotherapie ingeschakeld om de  elleboog  en/of gehele arm weer naar behoren te laten functioneren.

Bij letsel aan de biceps is het belangrijk om rust te nemen in combinatie met fysiotherapie. Marit heeft veel ervaring met het behandelen van deze klacht en helpt je graag. Neem gerust contact op voor persoonlijk advies of voor het maken van een afspraak.