Cervicale radiculopathie - Fysiozorg

Cervicale radiculopathie

Alle nekwervels zijn een toren van wervels die met elkaar verbonden zijn door de tussenwervelschijven, facetgewrichten en zenuwen. De zenuwen lopen door tot in de armen en sturen de spieren aan en verzorgen de gevoelsignalen (pijn, druk, kou en warmte)Een uitpuilende tussenwervelschrijf of ruimteverlies door slijtage kan voor druk op de zenuw zorgen. Dit kan tot irritatie en pijn leiden.

Bij een cervicale radiculopathie kunnen verschillende klachten / symptomen optreden, zoals:

• Nekpijn aan de zijkant van de nek of beide kanten
  • Pijn in de schouder, arm of hand
  • Tintelingen in de arm, hand of vingers
  • Elektrische schok gevoel door de arm kan voorkomen
  • Minder kracht of gevoel in de arm, hand of vingers

Bij Fysiozorg zullen de therapeuten bij cervicale radiculopathie op een verantwoorde en gecontroleerde wijze samen met je aan het werk gaan. De druk op de zenuw moet minder gemaakt worden. Houdingsadvies en het mobiliseren van de nekwervels zal nodig zijn om meer ruimte te geven aan de zenuw. De pijn neemt af en hierdoor zal het bewegen weer mogelijk zijn. De opnieuw ontstane beweeglijkheid zal onderhouden moeten worden door training gericht op het versterken en stabiliseren van de kleine spieren rondom en tussen de nekwervels.

Carmen_Lucas

Carmen Lucas

Heb je nekklachten? Dan ben je bij Carmen in goede handen. Carmen heeft veel ervaring met het behandelen van nekklachten en helpt je graag verder.