Mallet finger - Fysiozorg

Mallet finger

Een mallet finger wordt in de volksmond ook wel hamervinger genoemd. De mallet finger heeft de naam te danken aan de gescheurde pees die het topje van de vinger strekt. Hierdoor is het onmogelijk om de vinger actief te strekken. Het topje van de vinger staat dan in een typische buigstand (zie afbeelding). Soms kan het zijn dat er een stukje bot is afgescheurd, precies daar waar de pees zich aanhecht. De mallet finger ontstaat wanneer het vingertopje krachtig gebogen wordt, vaak tijdens sport (volleybal, handbal, basketbal). Ook bij dagelijkse activiteiten kan de pees scheuren, bijvoorbeeld tijdens het opmaken van het bed of het optrekken van een sok.

• Het moment dat de strekpees van de vingertop scheurt is niet altijd pijnlijk, de pijn komt daarna optreden
  • Het topje van de vinger staat in een gebogen stand (zie afbeelding)
  • Het lukt niet altijd om het vingertopje actief te strekken
  • Er kan lokale zwelling en/of verkleuring aanwezig zijn, maar dat hoeft niet.

De gescheurde pees wordt meestal eerst zes weken in een spalk gezet. Hierbij staat het vingertopje in een continue strekstand, waarbij hij niet gebogen kan worden. De spalk dient continue gedragen te worden. Als de klachten daarna niet over zijn of als er een stukje bot is afgescheurd, wordt er gekozen voor een operatie. De fysiotherapeut kan zowel bij het spalkje als de operatie begeleiding bieden in het revalidatie proces. De aandacht ligt dan op het trainen van de vinger(s), qua bewegelijkheid en kracht. Dit zal gedaan worden middels diverse oefeningen.

Tom Binnenmars

Heb je een mallet finger? Neem dan gerust contact op met Tom voor persoonlijk advies of voor het maken van een afspraak. Wij helpen je graag!